Leven met pcos – Ovulatie Inductie

Begin dit jaar kregen we te horen dat ik pcos heb. In een vorige blog wat-als-zwanger-worden-niet-vanzelf-gaat heb ik geschreven hoe dat verliep.
Natuurlijk kwam het niet als donderslag bij heldere hemel. De huisarts had ook al verteld dat pcos één van de oorzaken kon zijn. Toch is het niet leuk als het dan bevestigd wordt.
Nadat we ons verdiept hadden in pcos bespraken we de vervolgstappen. Bij een normale cyclus begint je menstruatie en na ongeveer 2 weken krijg je een eisprong. Het eitje wordt dan bevrucht (zwanger) of niet en dan volgt opnieuw de menstruatie. Bij mij zijn er zoveel eitjes dat er niet één uitspringt en ik dus ook geen eisprong (en menstruatie) krijg. Ik moest eerst opnieuw een medicijn slikken om de menstruatie op te wekken en dan vanaf 3 zou ik beginnen met hormonen slikken; deze methode noemen ze ‘Ovulatie Inductie.’

clomid

Toen de menstruatie bij mij was begonnen moest ik beginnen met het slikken van Clomid. Clomid behoort tot een groep geneesmiddelen die de werking van de vrouwelijke oestrogeenhormonen gedeeltelijk nabootsen en gedeeltelijk tegenwerken. Het stimuleert hierdoor de afgifte van hormonen die voor de eirijping en eisprong zorgen. (bron freya.nl)

Zodra de menstruatie is begonnen maak je een afspraak met de fertiliteitsarts voor een echo op dag 11. Deze echo is inwendig en dan bekijken ze je eileiders en zien ze of, en hoeveel eitjes je hebt en hoe groot ze zijn.
De eerste ronde startte ik met clomid 50mg en dit ging redelijk vlot. Ik had 2 goede eitjes en op een gegeven moment waren ze groot genoeg en dan krijg je de opdracht mee om het ‘thuis gezellig te maken.’
Helaas werd ik na 2 weken toch ongesteld en begon ronde 2. Dit keer ging het allemaal niet zo vlot en reageerde mijn lichaam niet zo goed meer op de clomid. Mijn dosis ging omhoog van 50 naar 100mg en dit was niet leuk. Ik had ’s nachts enorm last van opvliegers en was heel emotioneel. Zodra mijn man naar zijn werk moest begon ik te huilen. Ik snapte zelf ook niet goed waarom ik huilde maar dat kwam door de medicijnen. Ook ronde 2 sloeg niet aan. Op naar ronde 3. Ook dit keer met clomid 100mg en met dezelfde bijwerkingen. Samen met mijn man hadden we afgesproken dat als deze ronde niet zou lukken, we dan af zouden stappen van de clomid. De bijwerkingen waren (voor mij) niet te doen. Ook kwam ik helaas wat kilo’s aan door de hormonen en dit is voor een vrouw nooit leuk. Ik ben niet de allerslankste en was blij met de kilo’s die ik een aantal jaren geleden was verloren. En nu zitten ze er weer bij. Afvallen met pcos is heel moeilijk en vooral nu we in dit traject zitten laat ik het er maar bij.
Ronde 3; zou het dan nu raak zijn? Je hoort toch van veel vrouwen dat ze binnen 3 maanden zwanger zijn. Dus we hadden goede hoop. De dagen kropen voorbij en ik begon van alles te voelen. Buikpijn, gevoelige borsten, af en toe misselijk, enorme trek. Ja dit waren toch zwangerschapssymptomen? Zou het dan toch?

Helaas kan je lichaam je compleet voor de gek houden. Want na meerdere negatieve testen kwam daar het ‘verlossende’ antwoord… Ik was weer ongesteld!

Heb jij ervaringen met ovulatie inductie? Of slik jij medicijnen die een zwangerschap kunnen bevorderen?

Geef een reactie

