Wat als zwanger worden niet vanzelf gaat?

Al jaren droom je ervan; eerst trouwen en daarna vrij snel zwanger raken. Heel normaal en in de meeste gevallen gaat dit ook prima.
Helaas was dit bij mij niet het geval.

In juni 2014 zijn we getrouwd en op dat moment had ik al rammelende eierstokken. Maar ja.. de bruiloft was gepland en die wilde ik wel volop beleven. Daarom hadden we besloten om sowieso te wachten totdat we getrouwd waren. Na de geweldige bruiloft gingen we op huwelijksreis en zeiden we gedag tegen de pil. Die zou er voorlopig niet meer in komen.

De eerste maand ging voorbij en er kwam geen menstruatie. Ook na de tweede, derde en vierde maand bleef de menstruatie uit. Zou ik dan zwanger zijn? Zo snel?
Maar iedere test die ik deed (en ik deed er nogal wat) was negatief.  In november ben ik naar de huisarts gegaan en kreeg ik een middel om de menstruatie op te wekken.
Hoe opgelucht kun je zijn dat je eindelijk ongesteld bent!? Nou dat was ik dus voor het eerst in mijn leven.
Vanaf dat moment zou mijn lichaam het zelf weer moeten oppakken. Er zat niets anders op dan wachten. Na 4 weken zou ik weer ongesteld moeten worden. Maar dit werden er wel 5, 6, 7 weken. In februari had ik er genoeg van. Ik ben weer naar de huisarts gegaan. Ze kon me nogmaals dezelfde pillen voorschrijven of ik zou naar de fertiliteitsarts in het ziekenhuis moeten gaan. Omdat ik geen heil zag in nogmaals die pillen slikken kreeg ik een doorverwijzing naar het ziekenhuis.

In maart 2015 konden we terecht in het ziekenhuis en konden de onderzoeken beginnen. Een vragenlijst invullen, bloedprikken, inwendige echo’s.. En toen kwam het antwoord waar je niet op hoopt:
Ik heb PCOS.

Wat dat precies is en hoe het verder is gegaan vertel ik in een volgende blog.

Heb jij al een kindje of zwangerschapswens? En hoe ging dat proces bij jullie?

Groetjes Drie

Geef een reactie

